نتایج مثبت حاصل از آزمایش بالینی پانکراس مصنوعی مبتنی بر گوشی هوشمند

28 ژانویه 2019 - بر اساس نتایج یک آزمایش بالینی در ایالات متحده، یک سیستم پانکراس مصنوعی که از طریق یک برنامه گوشی هوشمند ساخته شده است، عملکردی ایمن و موثر دارد.

پانکراسهای مصنوعی به اشکال مختلفی طراحی شده اند تا با استفاده از تکنولوژی ساخت انسان، عملکرد پانکراس طبیعی را تقلید کنند. همه آنها با آزاد کردن انسولین در پاسخ به تغییرات سطح قند خون کار می کنند.

در این مطالعه، محققان دانشگاه هاروارد، موسسه تحقیقات دیابت Sansum و مرکز دیابت جاسلین، یک پانکراس مصنوعی را که با استفاده از یک برنامه ی گوشی هوشمند به صورت بی سیم به یک مانیتور گلوکز مداوم (CGM) و یک پمپ انسولین وصل شده بود را بر روی 6 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 آزمایش کردند.

این آزمایش به تمام شرکت کنندگان اجازه ی استفاده از دو نوع درمان را در دو فاز مختلف داد: یک فاز شامل یک هفته استفاده از فن آوری لوزالمعده ی مصنوعی بود که به طور خودکار می توانست به افزایش یا کاهش میزان قند خون پاسخ دهد. مرحله دیگر آزمایش شامل دو روز استفاده از یک پمپ همراه با سنسور بود که امکان سنجش غلظت گلوکز را در زمان واقعی، اما بدون تنظیم اتوماتیک تحویل انسولین، فراهم می کرد.

نتایج حاصل از کارآزمایی بالینی سیستم پانکراس مصنوعیمبتنی بر نرم افزار گوشی هوشمند یا( (iAPS[1] که قادر به اندازه گیری قند خون و تحویل انسولین مورد نیاز بود، نشان داد که این دستگاه ایمن بوده و عملکردی موثر دارد. استفاده از پانکراس مصنوعی منجر به بهبود زمان در محدوده ی هدف بودن گلوکز( 3.9 تا10  میلی مول بر لیتریا 70-180میلی گرم بر دسی لیتر) در مقایسه با مرحله ی استفاده از "پمپ همراه با سنسور" گردید. محققان گزارش دادند که زمان صرف شده در هیپوگلیسمی،(قند خون کمتر از 3.9 میلی مول در لیتر یا 70 میلی گرم در دسی لیتر)، در هنگام استفاده از iAPS کاهش معنیداری را نشان می دهد.

محققان نتیجه گیری نمودند که سیستمiAPS در تنظیم غلظت قند خون در شرایط چالش برانگیز، موثر و ایمن بوده و مناسب برای استفاده در محیط های بدون محدودیت است.

از جمله محدودیتهای این مطالعه، کوچک بودن آن بود که تنها شش بیمار در آن شرکت داشتند، و همچنین دوره ی مطالعه کوتاه بود. دانشمندان همچنان به اصلاح سیستم ها و عملکرد آنها در دنیای واقعی، بیرون از شرایط آزمایشگاه بالینی می پردازند.

بودجه این مطالعه توسط موسسه ملی بهداشت ایالات متحده تامین شد و این مطالعه در Diabetes Technology & Therapeutics journal منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/positive-results-from-smartphone-app-based-artificial-pancreas-94138855.html

 



[1]interoperable artificial pancreas system